George Schaeffer |
die zijn ‘American Dream’ wist waar te maken.
Eind jaren ’50 emigreerde George Schaeffer van Hongarije naar Amerika om zijn geluk te beproeven.
Hij werkte als taxichauffeur tot hij in 1981 in contact kwam met Odontorium Products Incorporated (juist, hier komt de naam OPI vandaan!), een klein bedrijf dat tandheelkundige producten maakte.
De ontwikkeling van acrylnagels vond haar oorsprong in de tandheelkunde. Een tandarts ontdekte
per toeval dat tandheelkundig materiaal geschikt is voor nagelverlenging toen hij een diepe scheur in
zijn nagelplaat repareerde met tandheelkundig porselein. Deze oplossing werd op beperkte schaal
populair bij filmsterren, totdat de FDA (Federal Drug Administration) één van de basisingrediënten
verbood.
George ontwikkelde een nieuw acrylproduct dat geschikt is voor het maken van kunstnagels. Hij
kocht het bedrijf en slaagde erin de grootste en bekendste leverancier te worden van kunstnagels.
De flacon is door de jaren heen niet veranderd, deze is best groot in vergelijking met andere merken en dit komt omdat het dus ontwikkeld is voor de professional en dan verbruik je een stuk meer nagellak. Ook ligt de flacon gemakkelijk in de hand, hier is destijds goed over nagedacht. Dit is dan ook de reden dat de flesjes niet veranderd zijn of met een bepaalde mode mee gaan, ook heeft dit uiteraard te maken met een stukje herkenbaarheid.
Lak je je nagels weleens hier op het werk wanneer er een nieuwe kleur binnenkomt die je wel móet proberen?
“Ja dit gebeurt regelmatig maar het is niet zo dat we gezellig een theekransje houden waarbij we onze nagels lakken. Het is uiteraard wel belangrijk dat je nagels er representatief uit zien met een OPI lakje. En als we zakelijk iets belangrijks hebben, of er is een nieuwe formule dan gaan we uiteraard flink aan de slag.”
Waarom is OPI zo duur? $8,50 in Amerika tegen €16,00 in Duitsland?
“Dit heeft o.a. te maken met de oorsprong van OPI, deze is namelijk Amerikaans. Ook al staat er op de verpakking ‘Helmond’, hier wordt het niet gemaakt, dat gebeurt in Hollywood.”
Hoe komt het dat de prijs soms ontzettend hoog is, maar de dekking/kwaliteit niet altijd goed is?
“Is de lak wel dekkend bedoeld? OPI heeft namelijk verschillende lijnen en sommige nude lakjes zijn bijvoorbeeld echt als nude bedoeld en dat is dus geen creamy dekkende lak. Samoan Sand is bijvoorbeeld bedoeld als een erg neutrale, bijna french manicure achtige look. Waarschijnlijk komt de lak dan uit de soft shades collectie.”
Suzi Weiss-Fischmann |
Hoe verzinnen jullie die leuke namen van de lakjes?
“Dit gebeurt op een erg bijzondere manier in Amerika. Het team dat hierover gaat sluit zichzelf twee dagen op om te brainstormen. Suzi Weiss-Fischmann (Vice President en Artistic Director) kiest de uiteindelijke namen en is hier zelf ook bij aanwezig. De kleuren worden voornamelijk afgestemd op de catwalk; zowel de catwalk als de OPI collectie wordt ver van tevoren bedacht en uitgewerkt en daardoor kunnen ze hier goed op inspelen.”
V.l.n.r.: Alpine Snow, Bubble Bath, OPI Reden Malaga Wine |
Wat is de oudste kleur in OPI’s collectie dat nog steeds verkocht wordt? En hoe lang wordt deze al verkocht?
“O.a. Alpine Snow, Bubble Bath, OPI Red en Malaga Wine. Deze vier kun je eigenlijk overal vinden.”
V.l.n.r.: Big Apple Red, Bubble Bath, Alpine Snow, Malaga Wine, You Don’t Know Jacques, Tickle My French |
Best verkochte kleur aller tijden? Of een top 3 of top 5 van de meest populaire nagellakken.
“Big Apple Red, Bubble Bath, Alpine Snow, Malaga Wine, You Don’t Know Jacques, Tickle My French. Dit zijn ook direct de echte best sellers van OPI.”
Wat maakt OPI nou anders dan andere nagellak ?
“Kwaliteit, samenwerkingen met films en celebrities. OPI wil vooruitstrevend zijn, geen meeloper kijk bijvoorbeeld maar naar Liquid Sand. Wanneer een trend op de markt is zoals bij de caviar nails, kijkt OPI eerst of het binnen het plaatje van OPI past. Bij Caviar nails kun je geen kwaliteit garanderen, het gaat nou eenmaal snel van je nagels af, dus past het niet binnen de visie van OPI. Een ander bijzonder product was de spotted nagellak, speciaal gemaakt voor Sephora.”
Waarom zitten er bij de kleinere collecties (6 stuks) toch altijd maar 4 stuks in de mini-set? Ik zou graag wat meer betalen om dat ook nog die andere twee lakjes erbij te hebben. Bijvoorbeeld bij de liquid sands uit het bondgirl thema.
“Sommige lakjes kunnen niet door de kleine opening van de mini flesjes bijvoorbeeld grove glitters. Zouden ze altijd de hele collectie uitgeven in mini’s dan zouden bepaalde lakken niet meer gemaakt kunnen worden en zouden ze zichzelf beperken.
Vanaf de kerstcollectie zullen ook mini OPI’s trouwens het zelfde kwastje krijgen als de fullsize versies. Suzi heeft ook altijd vier favorieten uit elke collectie en deze worden dan in een mini pack uitgebracht.”
“Dit heeft te maken met de samenstelling, het is tenslotte bedoeld voor de beauty professional. Maar ook let OPI er goed op dat het goed is voor de natuurlijke nagel.”
“Dit is een internationaal besluit en dit heeft te maken met de exclusiviteit, om deze wat te kunnen waarborgen. De voor- en najaarscollectie komt altijd in de winkel en blijft daar dan een half jaar. Tussentijdse collecties met bijvoorbeeld celebrities verschillen een beetje per verkooppunt.”
“Helmond is verantwoordelijk voor de Europese distributie Maar de reden dat alle flesjes ‘Helmond’ erop hebben staan heeft te maken met de productie zodat ze niet verschillende flesjes moeten maken. Ook is heeft het een juridische reden.”
“In Helmond bevinden zich de verkoopafdeling, het magazijn, marketing en PR, boekhouding, accountmanagers en de directie (Anja & Paul Happé) die de management taak en de bedrijfsvoering op zich nemen. In totaal werken hier zo’n 24 mensen.”
“Dit is een bewuste keuze, vanuit de professionele oorsprong moet dit perfect gebeuren. Deze kwaliteit kunnen ze niet garanderen als mensen er zelf mee aan de slag gaan. GelColor by OPI wordt als behandeling wel in sommige winkels (zie hiervoor http://opi.nl/nagellak/gelcolor.htm) gegeven en dit gebeurt dan door een professional. De GelColor by OPI producten zijn niet te koop om het thuis zelf te doen.”
“Ook dit is een bewuste keuze omdat de kleuren altijd anders overkomen. Mensen moeten weten wat ze kopen. Het oogt altijd net wat anders en in de winkel kun je zien of het bij je huidskleur past. In elke winkel hangt dan ook een color palette om zo te kunnen zien of het goed bij je huid past. Bovendien is het erg moeilijk om parelmoer, glitters etc. duidelijk weer te geven, waardoor de kleuren in werkelijkheid anders zijn, dan op de site.”
“Anja was een nagelstyliste die in aanraking kwam met OPI. Op een beurs in Duitsland raakte ze aan de praat en al snel bleek dat er nog helemaal geen distributie voor Nederland was. Uiteindelijk heeft Anja samen met haar man Paul het besluit genomen om de distributie voor Nederland te gaan verzorgen en samen zijn ze nu directeur van OPI Nederland.”
“Misschien heb je juist teveel gepolijst of komt het van binnenuit, oftewel genetisch. De matrix van de nagel kan beschadigd zijn doordat je bijvoorbeeld een keer flink tussen de deur hebt gezeten. Het is juist dan belangrijk je nagels goed te verzorgen, breng nagel riem olie aan op je nagelriemen die de nagel goed verzorgd. Gebruik altijd een ridgefiller, met name op je teennagels is dit echt een must!”
Ik wil jou als lezeres bedanken voor het mee bedenken van de vragen, en uiteraard ook OPI dat ik deze bijzondere kans kreeg.
Ik ben op zoek naar de kleur Grand Canyon sunset, heeft u die op voorraad?
Daarvoor zult u even contact op moeten nemen met OPI waar u deze zou kunnen kopen. Wij hebben enkel een interview afgelegd en verkopen het helaas niet.
Wat een supergoede interview! Heel verhelderend. Eerst wist ik helemaal niet waarom O.P.I. zo duur was, maar nu snap ik het volkomen. Ik heb nu echt bewondering voor het merk gekregen.